woensdag 2 maart 2011

Negatieve feedback is goed voor werknemers!

Een werknemer duidelijk maken dat hij niet goed bezig is, blijkt een positiever effect te hebben op de productiviteit dan een bemoedigend schouderklopje. Dit is alleen het geval wanneer u de negatieve feedback op de juiste manier geeft schrijft 6Minutes.be. Klik hier

Reactie:
In het artikel wordt het volgende gezegd: wanneer je een medewerker negatieve feedback geeft zal hij zich extra in gaan spannen om te laten zien dat hij het beter kan. Als je als werkgever aangeeft dat een werknemer bij een van de besten hoort, dan zal de medewerker denken: beter hoef ik niet te presteren. Hij zal dan even goed (of misschien zelfs wel minder goed) gaan presteren in de toekomst.

In dat opzicht is het dus positief om als werkgever kritisch te zijn op je werknemers, maar ik vind dat je het niet moet overdrijven. Werknemers hebben ook behoefte aan een schouderklopje wanneer ze iets goed doen. Er moet een goede verhouding zijn tussen positieve en negatieve feedback naar de medewerkers toe. Negatieve feedback zorgt voor een goede ontwikkeling van de medewerkers. De medewerkers zullen leren van hun fouten en zich gaan verbeteren. Hierdoor ontwikkelen ze extra vaardigheden en leren ze ook omgaan met kritiek. Zorg er wel voor als werkgever dat je niet alleen negatieve feedback geeft aan de medewerkers, omdat ze anders niet meer met plezier naar het werk zullen komen. Vind als werkgever een goede verhouding tussen het geven van negatieve feedback om de ontwikkeling van de medewerkers te bevorderen en het geven van positieve feedback om het plezier in het werk te stimuleren!

2 opmerkingen:

  1. Haa glenn.

    Leuk artikel!

    IK DEEL JOU MENING! Ik ben het er mee eens dat negatieve feedback goed is. Als ik naar mezelf kijk vind ik het fijn als ik negatieve feedback krijg. Dan weet ik wat ik fout doe en kan ik mezelf daarin verbeteren. Er zijn altijd punten die je kunt verbeteren aan jezelf als mens, niemand is namelijk perfect. De werknemer kan zich alleen verbeteren als hij/zij negatieve feedback krijgt. Wanneer je alleen positieve feedback krijgt kun je, je niet verder ontwikkelen. En ontwikkelen is juist erg belangrijk voor werknemers, op deze manier blijven ze geboeit in hun werk.

    Positieve feedback moet je natuurlijk ook zo af en toe krijgen van je werkgever, dat hoort er gewoon bij. Het is leuk om te horen van je werkgever wat je goed doet/kan. En inderdaad als er een goede BALANS bestaat tussen positieve en negatieve feedback dan blijven werknemers gemotiveerd!

    Gegroet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Glenn,

    Mijn oog viel net op dit blogbericht over negatieve feedback. Ik ben het niet helemaal eens met jou mening. Ik denk dat er heel veel mensen zijn die niet met negatieve feedback om kunnen gaan. Zij zullen de kritiek te persoonlijk opvatten en daarna in hun schulp kruipen. Dit zal ervoor zorgen dat ze moeilijk kunnen functioneren, omdat ze zich constant druk maken over de mening van hun directe leidinggevende. Ik denk dat het erg persoonsgebonden is of je beter gaat presteren door negatieve feedback of juist door complimenten. Ieder mens is natuurlijk verschillend en dit vereist ook een verschillende aanpak m.b.t. feedback geven.


    Ellen van Otterdijk
    Student HRM Fontys Tilburg

    BeantwoordenVerwijderen